Wat kost inhuur nou eigenlijk

‘Maar als ik het zelf doe, doe ik het sneller, beter en daarom is het dus goedkoper dan iemand inhuren’. Voor velen zal het een bekend argument zijn om vooral niet in te huren en alles in je eentje te blijven doen. Tijd om te kijken of het argument eigenlijk wel overeind blijft. Want is het wel goedkoper, sneller en beter als je het zelf doet? En wat kost inhuur nou eigenlijk?

Kosten

Om goed uit te leggen wat inhuur nou eigenlijk kost, moet je helemaal niet beginnen bij de vraag wat inhuur kost. Nee, begin eens met het bijhouden van hoeveel tijd jij bezig bent met je eigen randzaken. Randzaken als:

  • Trellokaartjes maken aan de hand van je e-mail.
  • CV’s omzetten van kandidaten.
  • Afspraken plannen.
  • Het beheren van je e-mail.
  • Content bedenken en controleren.
  • Kijken hoeveel likes en views je laatste social media post heeft.
  • KPI’s uitvragen bij je partners.

Dat soort dingen. Houd dat eens 2 weken bij in een dagboekje, in de urenregistratie van je boekhoudpakket, een Google Sheet, een app als Toggle. Wat voor jou het fijnst werkt.

Pas wanneer je inzichtelijk hebt hoe lang jij er eigenlijk mee bezig bent, kun je gaan kijken naar wat inhuur je eigenlijk kost. Dat rekensommetje is veel makkelijker dan sommige denken:

het gemiddeld aantal uur dat je zelf bezig bent

X

je eigen uurtarief

Is jouw uurtarief € 125,- ex btw en ben je 4 uur per week kwijt bent aan je mail? Dan kost dat je dus € 500,- ex btw per week…. Wat neerkomt op ongeveer € 2.000,- ex btw per maand.

Expert binnen je eigen vakgebied

Dat jij expert bent binnen je eigen vakgebied, spreekt voor zich. En dat je in de loop van de tijd zelf je teksten kunt schrijven, je eigen e-mail kunt beheren, tussen het koken en het huishouden door nog even snel die ene afspraak in kunt plannen, geloof ik ook. Tijdens corona hebben we verder geleerd thuis te werken met de kinderen om je heen. Even videobellen terwijl de kinderen door het huis heen rennen, is ook een stuk normaler geworden.

Maar dat je het allemaal kunt bolwerken, zegt niet dat het ook sneller af is of dat de kwaliteit optimaal is. Onbewust kun je jezelf aangeleerd hebben reactief te zijn op alles dat op je afkomt. Kun je onbewust veel taalfouten maken die er in de loop van de tijd in zijn geslopen, heb je wel een goede call-to-action om potentiële klanten te verleiden vooral te kiezen voor jou, maar staat je agenda inmiddels bomvol met allerlei hap-snapafspraken die ‘nu eenmaal horen bij het werk’.

Sneller en beter werk leveren juist door inhuur

Wanneer je iemand inhuurt voor je content, zal hij of zij anders kijken naar je al bestaande teksten. Zo kijkt een VA anders naar je planning en je e-mail. Een PA anders naar je werk-privébalans en een accountant of boekhouder naar hoe jij je boekhouding voert.

Degene die je inhuurt durft daarmee objectiever keuzes te maken die ervoor zorgen dat je én meer vrije tijd krijgt én je klanten behoudt én het je kwaliteit ten goede komt. Want die tekstschrijver heeft geleerd goede teksten te schrijven, die virtual assistant heeft geleerd je backoffice goed uit te voeren, die personal assistant heeft geleerd balans te brengen in jóuw leven en je te ontzorgen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken van hoe inhuur juíst kan zorgen voor meer flow in je bedrijf.

Liever personeel dan inhuur

Heb je na het lezen van dit blog meer inzicht gekregen in wat inhuur nou eigenlijk kost en kies je liever voor eigen personeel? Dan heb je misschien wat aan deze artikelen:

Sidenote: met dit blog hoop ik allereerst dat jij als ondernemer meer zicht hebt gekregen op wat inhuur nou eigenlijk kost. En ja, natuurlijk, ik ben ook ondernemer en dit soort blogs zijn ook zeker onderdeel van mijn eigen marketingstrategie. Eerlijk is eerlijk. Maar in deze tijden van vage, wazige werk-privébalansen, thuiswerken, corona, thuisonderwijs, psychische klachten, burnouts, de 24-uurseconomie en de oververtegenwoordigde prestatiedrang, gun ik íedereen meer tijd en balans in het leven.

Een gedachte over “Wat kost inhuur nou eigenlijk

Reacties zijn gesloten.