Adverteren zonder budget

Adverteren zonder budget: als je de grote techplayers mag geloven, is het onmogelijk organisch te groeien. Maar dat is zó ontzettend niet waar. Ik neem je graag mee in mijn redenen waarom ik het juist toejuich om te adverteren zonder budget.

Organisch groeien kan echt!

Eerst wat dingen over adverteren met budget. Toen ik in 2016 startte met mijn bedrijf, ontkwam je bijna niet aan het gebruik van Google Adwords. Werkelijk iédereen raadde het aan. En aangezien ik zelf weinig kaas had gegeten van adverteren, dacht ik dat het er nou eenmaal bij hoorde. Dus startte ook ik daarmee. Met een budget van maar liefst € 50,- per maand ging ik vol goede moed adverteren. Dat leverde een hoop frustratie op, maar absoluut geen klanten.

‘Nee’, was het antwoord van wat geraadpleegde marketingspecialisten en ook Google zelf. Dat is ook helemaal niet genoeg om wat op te leveren. Het bedrag moest minstens verdrievoudigen. Dan zou je misschien een kans maken om in ieder geval hoog in Google te eindigen. Iedereen weet toch dat als je niet op de eerste pagina verschijnt, je ook niet kunt groeien. Naast natuurlijk de ‘standaard’ adviezen, zoals zoekwoordenonderzoek, Google Analytics, e-mailmarketing en alle andere marketinginkoppers.

Tel daarbij op dat ik vind dat ik een ontzettend fijne bedrijfsnaam heb uitgekozen, maar dat het voor Google bijna geen doen is om nou specifiek vooral daarop te worden gevonden. Nog steeds word ik vooral gevonden door mensen die support nodig hebben van SHARP Electronics. Een groot internationaal bedrijf waar ik precies niks mee te maken heb. Hun bereikbaarheid is niet zo snel te vinden. Inmiddels ken ik hun telefoonnummer nog net niet uit mijn hoofd. Maar goed. Ook daardoor vond ik op dat moment dat ik geen andere keuze had dan te adverteren zonder budget.

Social media it is!

Adverteren op social media. Dat moest ‘m dan maar worden. Dat was tenslotte een manier om op te vallen, zonder dat het je bakken met geld kost. Inmiddels is dat anders: de advertentiebudgetten zijn ook daar belachelijk hoog. Maar via social media heb je nog een kans om op te vallen zonder te adverteren.

Dus ben ik als niet de meest geduldige persoon op aarde, social media gaan gebruiken. Zonder advertentiebudget mét een heleboel geduld. Op Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter heb ik heel veel tips gedeeld. Tips waarvan ik dacht dat mijn doelgroep daar wat aan had. Antwoorden op vragen die potentiële klanten vaak tijdens intakes aan mij stelden. Tips over hoe je kilometerregistratie makkelijk kunt doorvoeren. Of je bonnetjes snel kunt verwerken in je administratie. Hoe je balans kunt vinden in werk en privé.

Weet je wat bleek? Dat ik opviel. Dat mijn volgersaantal gestaag groeide. Organisch, door te adverteren zonder budget en het simpelweg delen van tips waar mijn doelgroep daadwerkelijk wat aan had. Wat overigens helemaal niet zo veel tijd en moeite kostte als ik oorspronkelijk dacht. Kennis deel ik tenslotte uit mijn expertise. Giet die kennis vervolgens in korte posts en informatieve blogs, kies een contentplanner waar je je goed bij voelt en maak gebruik van een tool zoals Hootsuite.

Kreeg ik dan veel likes, interactie met anderen? Nou, nee. Bij lange na niet. Het aantal views was soms echt wel groot maar de gewenste interactie bleef uit. Later begreep ik dat het ook lastig is. Ondernemers moeten dan en public toegeven dat ze te druk zijn en hulp nodig hebben. Vaak op dezelfde platforms als waar hún klant zich bevindt. En toch hé. Toch heb ik een aantal van mijn klanten gekregen doordat ‘ze mij zo vaak online voorbij zagen komen, dat ze niet eens na hebben hoeven denken over wie ze gingen inhuren toen dat nodig was‘.

Leren hoe?

Vandaag de dag heb ik een fijn stabiele klantenkring, heb ik de beste werk-privébalans die ik ooit heb gehad, kan ik al mijn verschillende rollen goed combineren, deel ik nog steeds tips, zorg ik voor mijn eigen afwisseling en bouw ik op mijn eigen voorwaarden aan mijn relaties. Bijna allemaal online. Soms openbaar. Vaak 1-op-1 met de klanten zelf.

Hoe ik dat heb gedaan? Door het delen van mijn eigen kennis, door mijzelf te blijven daarin, door keuzes te maken en daaraan vast te houden, door consistent te zijn, door te reflecteren, door hulp in te schakelen als ik het niet wist en door anderen, die mij inspireren, te volgen en daarmee te verbinden.

Wil jij na het lezen van dit artikel ook organisch groeien en je kennis leren delen op een manier die bij jou past? Je bent altijd welkom om te sparren. Ben je juist op zoek naar iemand die je meeneemt in de wondere wereld van betaald adverteren? Dan heb ik genoeg marketingspecialisten in mijn netwerk waar ik je graag naar doorverwijs.

Foto van Ian Dziuk via Unsplash