4 handige tips voor je contentplanning in Trello

Tips voor je content en dan met name de planning. Want je bent echt de enige niet die de contentplanning op dit moment een beetje in je agenda, een beetje in een Google Doc en ook een beetje in Google Sheets heeft. Sterker nog: zelfs ik, die mega gestructureerd werkt, heeft dat gehad. Inmiddels heb ik een handige oplossing gevonden en is mijn contentplanning dik in orde.

Zorg voor een centrale plek voor al je inspiratie

Veel te vaak kom ik ondernemers tegen die zeker wel inspiratie hebben en genoeg tips hebben om content te maken. Blogs, posts of funnels die moeten worden gevuld. Die inspiratie hebben ze vervolgens overal en nergens een beetje bewaard. Stop daar direct mee. Zorg dat het op een centrale plek wordt gebundeld. Een aantal tips voor je content:

  • Gebruik bijvoorbeeld Trello en open een bord die je Social Media Marketing of Contentplanning noemt.
  • Maak daar een lijst en noem die inbox, inspiratielijst of uit te zoeken.
    • Heb je overigens al een goed idee van hoe je posts of artikelen eruit moeten zien? Maak dan ook direct sjabloonkaarten aan voor je contentplanning. Scheelt het wiel iedere keer opnieuw uitvinden.
  • Blogs of andere interessante websites kan je makkelijk opslaan in een kaartje.
  • Ga eens per maand door de lijst heen en lees je inspiratielijst.
  • Zorg dat je een kladblok bij de hand hebt en houd vervolgens een brainstormsessie met jezelf. Schrijf daarbij álles op dat in je opkomt. Schrappen kan altijd nog.

Werk je braindump uit in je contentplanning

Als je eenmaal klaar bent met brainstormen, gooi dan niet het blaadje gewoon weg. Nee, plan een ochtend of middag in en werk al je kladjes uit naar social media uitingen. Dat mogen blogs, artikelen of social media updates zijn. Hangt natuurlijk af van je braindump en de resultaten daarvan.

  • Maak in Trello een lijst en noem deze Posts. Ga je aan de hand van je brainstorm posts schrijven, zet deze dan per post in een kaartje. Het werkt niet alleen super, je krijgt ook een mooi overzicht van ál je ongebruikte posts wat je helpt met het daadwerkelijk plannen en publiceren.
  • Maak nog een lijst in Trello en noem deze Blogs. Schrijf hier al je kladblogs in uit.
    • Tip: zorg ook hier dat je een template blog hebt met bijvoorbeeld je slug vooraf ingevuld, je SEO zoekwoord, uitgelichte afbeeldingen, formaat, H1 titels, etc. Maak het jezelf op die manier zo makkelijk mogelijk om vooral wel te blijven bloggen, je kennis te blijven delen en daarmee onder de aandacht te blijven van je doelgroep.

Ga aan de slag en publiceer!

Nu je een voorraadje met blogs en social media posts hebt verzameld, is het tijd om er ook daadwerkelijk wat mee te doen. Ga naar je Trello bord en maak nog wat lijsten aan. Afhankelijk van je postfrequentie, kan je lijsten per week, maand of kwartaal maken.

Kijk vervolgens naar je lijst met uitgewerkte blogs en social media posts. Wat wil je delen en wanneer? Sleep het kaartje vervolgens naar de maand of, als je minder vaak post, de kwartaallijst.

  • Bij veel CMS systemen is het mogelijk je blog in te plannen. Maak daar dan ook dankbaar gebruik van! Kopieer je kladje vanuit Trello naar je CMS (altijd plakken zonder opmaak!), check je uitgelichte afbeelding, je SEO titels, zoekwoorden, slug en plan deze in.
  • Wil je social media posts inplannen? Gebruik daar dan een planningstool, zoals Hootsuite, voor.
  • Heb je de post ingepland in Hootsuite? Of het blog ingepland op je CMS? Maak dan gebruik van bijvoorbeeld labels in Trello of verplaats je kaart naar nog een Trellolijst: Published.
    • Je kunt dit overigens ook automatiseren. Bij het gratis account van Trello, zijn een beperkt aantal automatiseringsstappen mogelijk. Bij het premium account kan je onbeperkt automatiseringsstappen instellen en instellen dat het verplaatsen naar deze lijst volledig automatisch gebeurd.

Recyle!

Overal kom je recyclen tegen. Ook online, in je content en in je marketing. En terecht: je hebt nu eenmaal tijd gestoken in het maken van een goed artikel, onderbouwen van je statements in het artikel en het vervolgens gedeeld met de rest van de wereld. Maar daar houdt het niet bij op. Als je kijkt naar bovenstaand artikel, zie je heel veel tips staan. Iedere tip zou je kunnen opknippen naar een social media post.

Meer weten over het recyclen van je content? Renske Holwerda heeft een heel handige en praktische checklist geschreven over hoe je je content kunt recyclen.

Geen zin om zelf het wiel uit te vinden? Als tekstschrijver kan ik niet alleen de teksten voor je schrijven; ik maak ook de contentplanning graag voor je, inclusief duidelijke uitleg, legenda, eventueel labels. Natuurlijk afhankelijk van jouw wensen. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.

Foto van Mika Baumeister via Unsplash