Hoe remote werken werkt

Misschien sta je er niet bij stil, maar inmiddels is remote werken al een paar jaar ingeburgerd. Daarvoor waren het altijd de grote multinationals die experimenteerden met remote werken. Nu zijn het ook de MKB’ers die steeds meer remote werken. Maar hoe werkt remote werken eigenlijk?

Alles went

Ik weet niet anders. Al sinds 2016 werk ik op afstand samen met allerlei tevreden ondernemers. Maar ook ver daarvoor werkte ik al op afstand samen met directie en management. Zij waren namelijk vaak buiten de deur, terwijl ik op kantoor het fort bemande. Zowel ZZP’ers als MKB’ers staan er vaak niet bij stil, maar ook dit is absoluut een vorm van remote werken. De plek van het werk is alleen anders. Het is iets dat ik al vanaf 2002 doe. In die tijd heb ik best wat dingen gemerkt, die ik je graag meegeef. Een van die dingen is dat alles went. Geef jezelf en de organisatie de tijd om te wennen aan echt remote werken.

Een beller is sneller

In deze tijd van appen, DM’en, videobellen en mailen lijkt het ‘gewone bellen’ een beetje uitgestorven. Maar niet alles kan je via de app, DM of mail overleggen. En videobellen vind ik echt afschuwelijk. Daarom ben ik voorstander van elkaar ouderwets bellen. Omdat ik werk voor meerdere opdrachtgevers, heb ik ervoor gekozen niet de hele dag door bereikbaar te zijn. Maar dat kan je prima oplossen door telefonische overleggen te plannen. Iedere week een halfuurtje, scheelt met gemak 10 mailtjes of appjes.

Voor het bijhouden van bespreekpunten gebruik ik Trello. Iedere klant krijgt toegang tot een eigen board. Zo blijft het transparant en kan je nog actiever samenwerken.

Moet je dit mailen?

Mail is een handig communicatiemiddel. Een destijds technologisch hoogstandje waar iedereen inmiddels aan gewend is. Tegelijkertijd is het een middel dat wel heel veel wordt gebruikt. Kijk maar eens naar hoeveel mailtjes je ontvangt per dag. En kijk dan eens naar hoeveel van die mailtjes daadwerkelijk nut hebben gehad. Moest dat ene mailtje nou echt per mail worden verstuurd? Of hadden ze ook de vraag kunnen bewaren voor een overleg later deze week? Precies dat is ook wat ik je mee wil geven. Bedenk voordat je gaat mailen of het wel het mailen waard is.

Niet-storen

Heb jij een heel team om je heen verzamelt dat je de hele dag door belt? Dikke kans dat jij dan degene bent die niet echt aan werken toekomt. Dan is het heel handig als je afspraken maakt over je eigen bereikbaarheid. Dat hoeft overigens helemaal niet zo rigoureus als naar maar een keer per week bellen. Soms is dat ook gewoon niet handig. Nee. Met een dagstart kom je vaak al een heel eind. In het lean werken komt zo’n dagstart veel voor. Heel simpel gezegd, is het een overleg van maximaal 30 minuten waarin je de dag bespreekt. In grotere organisaties is dit vaak een staand overleg, maar ook dit kan prima als je allebei remote werkt.

Werk actief samen in de cloud

Actief samenwerken. Ook dat kan prima remote. Als je er alleen al voor zorgt dat je documenten makkelijk toegankelijk zijn, ben je al op de helft. Dat kan prima met tools als Google Drive, Dropbox, Onedrive Business of Sharepoint.

Heb je juist een volledige online community om je heen gebouwd? Of wil je dat in de toekomst doen? Ga dan voor tools als Huddle, ConnAct of kijk eens naar de producten van Paragin.

Waar alles went, start alles ook klein. Twijfel je of remote werken iets is voor jou? Weet je niet zeker of je er aan kán wennen? Begin dan eens met het uitbesteden van iets kleins. Dat kan zijn het maken van een paar sjablonen, een blog opstellen, wat afbeeldingen zoeken voor op je blog of andere losse klussen. Wil jij de eerste stap naar meer vrijheid zetten en testen of remote werken ook voor jou kan werken? Neem dan contact op voor een kennismaking.

Foto van Kevin Bhagat via Unsplash