Hoe je zonder club kunt netwerken

Netwerkclubs als BNI en de Lions club. Het zijn allemaal clubs die zeker waarde kunnen hebben, maar het moet wel bij je passen. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je gaat netwerken op een manier die niet bij je past, netwerken niet werkt. Daardoor geven ondernemers het vaak op en doen ze maar niks. Online niet en offline niet. Zonde, want dat kan echt anders. In dit blog geef ik je een paar tips hoe je zonder club kunt netwerken.

Ken jezelf

Voordat je gaat kijken hoe netwerken werkt, raad ik je eerst aan te kijken naar wat bij je past. Dat kan door te kijken of je wel lid wilt worden van een netwerkclub en een paar netwerkbijeenkomsten bij te wonen. Leden kunnen je daar overigens ook uitnodigen om een bijeenkomst bij te wonen. Zodat je kunt kijken wat het inhoudt en of netwerken op die manier werkt voor jou. Maar de eerste stap begint toch echt bij jezelf kennen. Kijk eens goed naar wie jij bent en naar je eigen karakter. Ben je juist introvert, extravert, ambivert?

Liever wat extra hulp daarbij? Het Psychologie Magazine heeft een mooie test ontwikkeld, waarmee je kan kijken of je introvert, ambivert of extravert bent.

Mond-tot-mond-reclame wint

Er is geen betere reclame dan mond-tot-mond-reclame. Het is een heel sterke vorm van reclame dat misschien lastig klinkt, maar het niet is. Als je eenmaal betalende klanten hebt, zorg er dan voor dat alles wat je doet van goede kwaliteit is. Vraag vervolgens altijd om feedback en vraag ze om een referentie achter te laten op LinkedIn of Google. Zorg ervoor dat je toestemming hebt, zodat je de reviews ook op je website kan plaatsen.

Daarmee een extra tip: wil je dat netwerken werkt voor jou, doe dan ook hier niks waar jij niet achterstaat, want het straalt af op jou en de kwaliteit die je levert.

Kies je socials

Social media voor netwerken werkt ook. Er zijn allerlei platforms waarop je kunt netwerken: Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Maar op Facebook vond ik niet wat ik zocht en op Instagram zijn veel vrouwelijke ondernemers actief die buiten mijn doelgroep werkzaam zijn (veel food en shops wat leuk is om te volgen, maar niet mijn doelgroep is).

Twitter en 140 tekens zijn niet mijn vrienden en sinds Elon Musk het heeft overgenomen, vind ik het er niet beter op geworden. Mijn account daar heb ik inmiddels volledig verwijderd.

TikTok begin ik niet aan en raad ik af om te gebruiken als netwerkmethode. De issues die zij hebben met privacy, zorgt ervoor dat ik ver weg blijf van TikTok en alle andere apps die moederbedrijf ByteDance heeft.

En bij apps als Snapchat heb ik toch heel andere associaties dan zakelijke marketing.

De kracht van LinkedIn

Dus blijft LinkedIn over. Een platform waar ik al lange tijd een profiel heb en die ik zakelijk inzet. Mijn doelgroep bevindt zich daar ook en het is een platform dat wat zakelijker is dan alle andere platforms die ik ben tegengekomen. Ook een platform waar ik lange tijd tips deelde. Tips die overigens lang niet altijd veel interactie kregen, maar wel degelijk veel werden bekeken en waar ik meerdere klanten aan heb overgehouden. Kijk dus niet alleen naar interactie. Ook zonder interactie kan het waarde hebben. Vind je de stap om actief posts te delen nog te groot? Of voelt het niet goed? Geen probleem. Je kunt ook op andere manieren netwerken op LinkedIn. Zo werkt netwerken namelijk ook:

  • Weet je nog hoe leuk het was als je vroeger veel verjaardagskaarten kreeg? Het was een teken dat veel mensen je ‘belangrijk’ genoeg vonden om je te feliciteren. Zo doe ik dat ook op LinkedIn. Gewoon een persoonlijke bericht met een fijne dag wensen laat al zien dat je degene belangrijk genoeg vindt voor een felicitatie.
  • Zie je een hulpvraag staan, maar wil, kan of durf je niemand anders te taggen in het openbare bericht? Stuur degene dan een privébericht en verwijs naar de hulpvraag. Geef de naam door van een andere connectie of verwijs naar een bepaalde site. Ook op die manier help je elkaar.
  • Heb je een kennismaking gehad met iemand of heb je gereageerd op een opdracht? Zoek degene op LinkedIn op en stuur een aangepaste uitnodiging mee. Verwijs naar de kennismaking of de reactie op de opdracht en link met elkaar.
  • Zoek ook je oud-collega’s op, houd balans tussen doelgroep en con-collega’s en business coaches die vooral jou zien als doelgroep. Zo houd je ook je tijdlijn mooi, netjes, overzichtelijk en relevant.

Geduld is een schone zaak

Netwerken is net werken, zeggen ze weleens. En dat klopt. Verwacht niet dat je met een maandje netwerken, er gelijk bent. Netwerken is iets dat je blijft doen en steeds terugkomt. Heb dus geduld, forceer niks, wees voorzichtig met betaald adverteren en heb geduld. Je zult zien dat je dan zonder club kunt netwerken.

Wil je juist wel posts delen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Voor meerdere klanten heb ik contentplanningen mogen maken, bedrijfspagina’s mogen optimaliseren, LinkedIn volgersanalyses mogen uitvoeren, planningtools in mogen richten en contentkalenders ingericht. Ben jij ZZP’er of ben je MKB’er met maximaal 10 medewerkers? Dan kan ik zeker wat voor je betekenen. Neem contact op voor een kennismaking en prijsopgave.

Foto van Chela B. via Unsplash