5 tips voor het kiezen van een werkplek

Het kiezen van een werkplek. Het kan een beste opgave zijn. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen vanuit huis te werken. Daar heb ik een mooi en praktisch hoekje ingericht met bureau en planbord en al. Terwijl ik weet dat thuiswerken ook nadelen kent, zie ik vooral de voordelen van een kantoor aan huis. Maar het allerbelangrijkste: ik heb bewust en actief nagedacht over mijn werkplek. In dit blog geef ik je 5 tips voor het kiezen van een werkplek.

Een kantoor zegt niks over hoe succesvol je bent

Mijn ouders hebben sinds eind jaren ’70 een eigen bedrijf. Al zolang als ik mij kan herinneren, werkten zij aan huis. Betekent dus ook dat er altijd iemand thuis was. Ik ben het dus gewend om aan huis te werken en heb kunnen zien dat ondernemen en opvoeden hand-in-hand kunnen gaan. Toch is er af en toe in onze cultuur de tendens dat je pas succesvol bent als je een eigen kantoor hebt. Je weet wel, zo’n pand middenin Amsterdam of Utrecht. Let op: dat is absoluut niet zo. De plek van je kantoor zegt niets over hoe succesvol je bent.

Grootte van je team en bedrijfsgroei

Als je een eenmanszaak hebt of je bent ZZP’er, kan je ook prima zonder daadwerkelijk kantoor uit de voeten. Ben je juist MKB’er en heb je voor jezelf al besloten dat 10 personeelsleden echt meer dan genoeg is, kan je ook zonder daadwerkelijk kantoor uit de voeten. Je kunt namelijk prima volledig op afstand samenwerken. Ik werk al jaren heel fijn samen met mijn opdrachtgevers en zie ze vaak lange tijd niet.

Wil je toch eens in de zoveel tijd samenzitten? Organisaties als Seats2Meet en New Day Office bieden allerlei (flex)werkplekken én zitten vaak op centraal bereikbare locaties.

Kosten

Je bedrijf groeit steeds verder en je hebt een stabiele omzet. Dat is natuurlijk fijn. Maar er kunnen ook tijden komen dat het wat minder gaat en dat je zult moeten bezuinigen. Wat ga je dan doen? Afscheid nemen van flexwerkers, ingehuurde freelancers, leveranciers? Dat kan natuurlijk. En als het moet, dan moet dat. Maar opzeggen van die contracten, betekent ook dat je alles weer alleen kunt gaan doen. Zo simpel zit het ook.

Mijn tip is dus vooral te kijken naar de kosten-baten. Want is dat kantoor van plus € 750,- ex per maand, dat je eigenlijk niet veel gebruikt vanwege het vele thuiswerken, écht de moeite waard?
Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Heb ik écht een kantoor nodig?
  • Is dat kantoor dan ook écht die € 750,- of meer waard?
  • Last but not least: wordt het kantoor ook daadwerkelijk gebruikt buiten meetings om?

Vertrouwelijkheid

Met de (klant)informatie van mijn opdrachtgevers, ga ik áltijd vertrouwelijk om. Daarom heb ik ook standaard een geheimhoudingsclausule in mijn overeenkomst staan. Maar ik ga verder dan dat. Ik houd namelijk ook rekening met dit soort informatie bij mijn werkplek. Ik zal daarom nooit zomaar ergens in een horecatentje gaan zitten of verbinding maken met een openbaar WiFi-netwerk. Je weet niet wie er over je schouder meekijken en vrijuit telefoneren vind ik op dat moment ook niet prettig.

Het doel van je bedrijf

Waarom ben jij gaan ondernemen? Was dat om meer vrijheid te krijgen, meer autonomie te hebben, meer te kunnen reizen? En als je inderdaad bent gaan ondernemen om meer vrijheid te krijgen, meer autonomie te hebben en meer te kunnen reizen, waarom wil je je dan nu wel vastleggen op een kantoorpand?

Met deze tips hoop ik dat je anders gaat kijken naar het kiezen van een werkplek. En dat je andere mogelijkheden meeneemt in je keuze. Maar, daar blijf ik natuurlijk bij: doe vooral niet wat nu ‘eenmaal hoort’, doe vooral wat goed voelt voor jou en je bedrijf. Is dat een daadwerkelijk fysiek kantoor, dan kies je daarvoor. Is dat een thuiskantoor, dan is dat een thuiskantoor. Ondernemen met rust in je hoofd en meer vrije tijd, staat of valt bij het volgen van je eigen gevoel. Wil je meer vrije tijd en geen idee waar te beginnen? Vaak kan je met 4 uur per week al veel vrije tijd krijgen. Neem dan gerust contact op voor een kennismaking.

Foto van CoWomen via Unsplash