10 tips voor groeien op LinkedIn

Tips voor groeien op LinkedIn. Online zie je er veel voorbijkomen. En als je experts als Victor Huiting of Corinne Keijzer volgt, ben je echt al op de goede weg. Als LinkedIn-expert delen zij allerlei praktische tips voor het professionaliseren en optimaliseren van je LinkedIn profiel en/of bedrijfspagina. Daarnaast deel ik graag ook nog een paar van mijn ‘best practices’.

1 Zorg ervoor dat je herkenbaar bent

Hoe vaak krijg jij een melding dat iemand je profiel anoniem heeft bekeken? Er staat dan wel een vage functieomschrijving bij met een al net zo brede en vage sector waar je precies niks mee kan. Vervelend vind ik dat. Het voelt een beetje als ‘spioneren’. En rustig maar: als je je anonimiteit opgeeft, hoeft dat echt niet te betekenen dat je direct een salesaanbod krijgt. Krijg je die wel en ben je daar niet van gediend? Dan weet je toch ook gelijk dat het niet jouw type mens is en hoef je de uitnodiging of het aanbod ook niet te accepteren.

Weet je niet zeker wat je hebt ingesteld? Dat kan je heel simpel controleren:

  • Ga naar LinkedIn en open het uitklapmenu onder je profielfoto.
  • Selecteer vervolgens ‘Instellingen en privacy’.
  • Je komt standaard uit in ‘Accountvoorkeuren’.
  • Links zie je een menu staan. Selecteer ‘Zichtbaarheid’.
  • Selecteer nu ‘Opties voor het bekijken van profielen’.
  • Je komt in een overzicht met 3 opties. Kies daar de optie ‘Uw naam en kopregel’

2 Zorg ervoor dat je online stem overeenkomt met je offline stem

Deel kennis waar je doelgroep wat aan heeft, in de tone-of-voice die van jou is, zodat je online stem overeenkomt met je daadwerkelijke stem. Tuurlijk. Schrijftaal en spreektaal zijn nooit exact hetzelfde. Maar de tone-of-voice moet wel overeenkomen. Krijg jij een telefoontje, spreek je een potentiële opdrachtgever? Dan moet jij wel direct herkenbaar zijn.

Doe je dat niet? Dan heb je kans dat je niet oprecht overkomt en harder moet werken om vertrouwen te creëren.

3 Wat je ook doet, ga niet in een of andere pod zitten

Iedereen kijkt naar interactie. Logisch. Hoe meer interactie je hebt onder een post, hoe beter je post wordt bekeken. Interactie bereik je het beste met daadwerkelijke opmerkingen onder comments. Maar eerlijk is eerlijk: soms bereik je met een duim, hartje of andere emoticon hetzelfde. Dat hebben collega’s, concurrenten en huidige opdrachtgevers vaak ook door. En omdat interactie belangrijk is, wordt een pod gecreëerd waarin deelnemers wordt gevraagd elkaars posts te liken, delen of opmerkingen onder te zetten.

Daar kan ik heel kort over zijn: doe het niet. Het veroorzaakt juist schade en is funest voor je bereik. Meer lees je hierover in het artikel van Renske Holwerda over LinkedIn engagement pods.

4 Staar je niet blind op opmerkingen en likes

Je hebt net kunnen lezen dat interactie alles is. Dat is het ook. Maar staar je er niet blind op. Je kunt prima weinig tot geen interactie krijgen én toch onder de aandacht zijn van je netwerk. Kijk dus óók naar views. Een view betekent namelijk dat iemand minimaal een paar seconden naar je post heeft gekeken. Daarbij geldt natuurlijk: hoe relevanter de inhoud, hoe langer ze blijven kijken. Oók als er vervolgens 0 interactie is, kan je toch naamsbekendheid creëren.

5 Claim die bedrijfspagina, ook als ZZP’er

Toevallig zag ik recent nog iemand die als ZZP’er een inactieve bedrijfspagina had en de pagina dus maar heeft opgeheven. Ik snap de achterliggende gedachte, want hé inactiviteit is meestal een prima reden om ergens mee te stoppen. Maar in dat geval zou ik het je niet aanraden.

LinkedIn kan dan namelijk zelf een bedrijfspagina voor je creëren (die er natuurlijk minder mooi uitziet), maar anderen kunnen er ook vandoor gaan met jouw niet-geclaimde bedrijfspagina. Daarnaast is het zo dat als jij je LinkedIn bedrijfspagina claimt, je daar een extra marketingtool van kunt maken. Ook als deze inactief is. Je kunt er bijvoorbeeld je logo, bereikbaarheid en website opgeven. Het logo wordt dan ook mooi getoond op je persoonlijke pagina.

6 Wees kritisch met groepen

Groepen op LinkedIn. Toen het net nieuw was, was het heel interessant. Een soort community creëren binnen een al bestaande community. Dat leek heel fijn en sommige groepen zijn óók heel fijn. Toch merk ik ook dat het behoorlijk vervuilend kan zijn voor je tijdlijn. Als je lid bent van 1001 actieve groepen op LinkedIn, heb je dikke kans dat je daadwerkelijke doelgroep (dus daadwerkelijke mensen) niet meer in je tijdlijn verschijnt.

Ben je juist lid van 1001 inactieve groepen op LinkedIn? Hoeveel zin heeft het dan om daar lid van te zijn?

7 Durf te vragen om aanbevelingen

Aanbevelingen, reviews, referenties. Hoe je het ook noemt, het is belangrijk. In loondienst én als ondernemer. Daarom heb ik mij aangeleerd standaard een aanbeveling te vragen via LinkedIn. Aan voormalig werkgevers, voormalig opdrachtgevers en huidige opdrachtgevers. Overigens vraag ik ook standaard om toestemming voor publicatie van de aanbeveling op mijn website.

Vind je het vragen om aanbevelingen spannend? Of zoek je extra tips hiervoor? Eerder schreef ik het blog ‘Referentie, reviews, beoordelingen durven vragen’.

8 Zorg dat je tijdlijn sorteert op meest recent

LinkedIn sorteert mijn tijdlijn standaard op meest relevant. Soms is dat fijn, maar vaak is dat juist helemaal niet fijn. Berichten van een week geleden, die veel interactie hebben, krijgen dan voorrang op recentere berichten. Als ik de kennis en kunde heb, help ik graag oprecht mensen verder. Dat werkt alleen natuurlijk wel pas als ik hulpvragen daadwerkelijk zie. Daarom zorg ik ervoor dat mijn tijdlijn standaard de meest recente berichten laat zien. Iets dat je makkelijk kan instellen bij je accountvoorkeuren.

9 Deel relevante kennis

Je hebt vast weleens iemand horen zeggen dat je maar beter íets kunt posten dan niets. Dat je met inhaakkalenders en heel veel posten ook zichtbaarheid creëert. Deels waar. Maar ik kijk er toch iets anders tegenaan. Deel namelijk vooral relevante kennis. Beantwoord vragen die je doelgroep heeft. Dat kan gaan over van alles en nog wat. Als jij daar kennis van hebt en je kunt die vragen beantwoorden, doe dat dan. Op die manier help je anderen verder en kom je niet alleen makkelijker onder de aandacht, je blijft ook makkelijker onder de aandacht.

10 Blijf jezelf

Zeggen anderen vaak dat je juist moet ‘posten om het posten’ of ‘iets is beter dan niets’. Doe vooral niks waarvan anderen zeggen dat het ‘nu eenmaal zo hoort’ en blijf dicht bij je eigen gevoel en waarden.

Wil je nóg meer tips lezen? Victor Huiting van Rivercloud heeft in het artikel 19 keer belangrijk advies voor optimale groei via LinkedIn nog meer belangrijke adviezen gebundeld.

Na het lezen van deze tips zin om aan de slag te gaan met je LinkedIn, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op voor een kennismaking en zet samen met mij de eerste stappen naar groeien op LinkedIn.

Foto van Mike Flamenco via Unsplash