Hoe je met communicatie je doelgroep bereikt

Hoe je met communicatie je doelgroep bereikt. Tegen onze dochters zeg ik altijd dat communicatie zó ontzettend belangrijk is. Want bedenk je eens wat er gebeurt als je wel goed kunt rekenen, lezen en schrijven, maar niet goed kan communiceren? Dan heb je waarschijnlijk moeite met het aangeven van je grenzen, kan je dingen uitleggen moeilijk vinden, is het vaak lastig onderbouwd je mening te geven en dikke kans dat je vaak niet goed wordt begrepen. Dat werkt ook zo in je zakelijke communicatie. In dit blog geef ik je mijn mening én een paar tips.

Kies de juiste vorm

Je en jij of u en uw. Het zijn natuurkijk allebei goed aanspreekvormen. Alleen zit er wel degelijk verschil in. Met het een bereik je iets anders dan met het ander. U en uw straalt formaliteit uit, perfect voor de juridische wereld of de grote multinationals. Als je wordt aangesproken met je en jij is dat anders. Het is informeel en daarmee straalt het iets vriendschappelijks uit, iets betrouwbaars. Bedenk dus dat er zeker verschil zit tussen formeel en informeel taalgebruik.

NB: heb je eerder gekozen voor u en uw, maar merk je dat dit toch niet past bij de uitstraling bij je bedrijf? Wees daar dan eerlijk en wijzig dan je persoonsvormen naar je en jij. Niks is in beton gegoten en je kunt dit beter veranderen dan u en uw blijven gebruiken, terwijl je daar niet tevreden mee bent. Want, dat straal je tenslotte óók uit.

Lichaamstaal

Ja, lichaamstaal is óók onderdeel van je communicatie. Het is iets dat nog weleens wordt vergeten, maar het is zeker belangrijk. Denk maar aan de Salesmanager die jouw product of dienst gaat verkopen, maar tegelijkertijd alleen maar chagrijnig kijkt. Alsof hij blij is dat de dag weer voorbij is. Wat denk jij? Zullen zijn verkoopcijfers goed zijn?

Wees je dan ook bewust van je non-verbale communicatie. Bewust worden van lichaamstaal is trouwens niet nieuw. En je zou zeker de eerste niet zijn die daarmee struggelt. Zo weet ik dat ik beter niet kan videobellen. Mijn mening laat zich ongewenst en soms ook onbedoeld, zien op het scherm tijdens bijvoorbeeld videobellen.

Wil jij je bewust worden van je lichaamstaal? Body Language Academy geeft lichaamstaaltrainingen die je precies daarvan bewust laten worden.

De taal waarin je communiceert

Taal kan vaak een dingetje zijn. Want in deze grote kleine wereld, kiezen veel ondernemers ervoor om íedereen te willen bereiken. Niet alleen multinationals. Ook MKB’ers en eenmanszaken kunnen hiervoor kiezen. In dat geval is het vaak handig om volledig in het Engels te communiceren. Dat betekent niet alleen Engelstalige blogs, Engelstalige social media-uitingen. Het betekent ook Engelstalige facturen, offertes, website, receptie en alle andere dingen waarbij je extern communiceert. Vaak is dat niet eens een probleem. Nee, wat je wel vaak ziet gebeuren is dat men Nederland en Engels door elkaar heen communiceert. De ene keer een Nederlandstalige post, de andere keer een Engelse. Dat is niet consistent.

Onderstaand 3 tips voor het kiezen van de juiste taal.

  1. Als je je richt op de internationale markt, communiceer dan in het Engels. Richt je je op de nationale markt, communiceer dan in het Nederlands.
  2. Als je eenmaal hebt besloten in welke taal je wil communiceren, communiceer die taal dan altijd overal. Dus niet je website volledig Nederlands en je social media volledig Engels. Of andersom natuurlijk 😉.
  3. Tweetalig communiceren? Ja, dat kan. Op social media en alle andere externe uitingen. Maar echt overzichtelijk wordt het er vaak niet van. Je krijgt vaak hele lappen met tekst en dikke kans dat je lezer halverwege is afgehaakt.

Communicatiestijl

Naast persoonsvormen en non-verbale communicatie, is stijl ook een belangrijke. Richt jij je bijvoorbeeld op chauffeurs, aannemers of huisschilders, dan is het niet logisch om alleen op LinkedIn in formele taal te communiceren. Zij zijn vaker actief op sites als Facebook en Instagram en gebruiken dat onder andere als portfolio. Onthoud dat als je begint met schrijven.

Een ander onderdeel van stijl, is consistentie. Heb je eenmaal gekozen voor een persoonsvorm en wil je die vorm ook blijven gebruiken, gebruik deze dan overal. Ga niet op de ene pagina van je site met u en uw communiceren, om vervolgens op de andere met je en jij te communiceren. Kies een stijl en houd je daar aan.

Wijzig je iets in de communicatie? Taal of persoonsvorm. Geen probleem. Ook hier is niks in beton gegoten. Het staat je vrij om van alles te wijzigen in je bedrijf. Voer het alleen wel door in je stijl. Niet alleen omdat dit mooier staat, je doelgroep zich beter begrepen voelt en je doelgroep ook beter aanspreekt. Ook omdat je schriftelijke communicatie overeen moet komen met je gesproken communicatie. En dat regel je in de stijl.

Nieuwsgierig naar wat je communicatiestijl eigenlijk is? Psychologie Magazine heeft daar een handige en fijne test voor ontwikkeld.

Heb je momenteel van alles en nog wat toegepast in je communicatie en weet je eigenlijk niet meer zo goed of je nou wel of niet goed bezig bent? Sta je open voor een frisse blik en feedback? Ik vind het heerlijk om geschreven communicatie te bekijken en daar feedback op te geven. Neem vooral contact op voor een kennismaking en een offerte.

Foto van Melanie Deziel via Unsplash